poniedziałek, 31 sierpnia 2015

Sala weselna - szczegóły

www.willazagorze.pl
W poprzedniej notce starałam się opisać podstawy związane z wyborem miejsca na Wasze wesele. Zgodnie z obietnicą, dzisiaj zajmę się szczegółami, które przydadzą się w wyborze tej właściwej.

Przede wszystkim, aby zaoszczędzić czas swój jak i właścicieli sal weselnych, warto podzielić proces zdobywania informacji na kilka etapów:

1) Poszukiwanie informacji w internecie. 
Większość sal weselnych ma swoje strony (lepsze lub gorsze), na każdej znajdziecie jakieś informacje. Ideałem oczywiście byłoby, gdyby każda taka strona wyczerpywała wszystkie nasze niejasności, niestety, zazwyczaj informacje tam zawarte są lakoniczne i bardzo podstawowe. Nie mniej prawie zawsze można znaleźć galerie zdjęć, metraż bądź pojemność sali i dodatkowe usługi, które prowadzi (typu nocleg, atrakcje weselne itp.) Warto więc przyjrzeć się zdjęciom i idąc za wskazówkami z poprzedniej notki - od razu wyeliminować te, które nam nie odpowiadają. Podobnie z liczbą osób. Jeśli wiemy, że wesele ma być małe, możemy odrzucić sale na 200 czy 300 osób, aby niepotrzebnie nie dopłacać (często też takie sale mają limity od jakiej liczby osób organizują wesele), jeśli wesele ma być duże odrzucamy sale z ograniczoną liczbą osób np do 100, 120, 150 osób, a skupiamy się na tych większych. W ten sposób powstaje wstępna lista sal, jakie bierzemy pod uwagę. Moim dodatkowym kryterium było położenie - czy jest w moim mieście, a jeśli jest oddalona, to o ile kilometrów. Jeśli nie stanowi dla Was znaczenia odleglośc możecie ustalić sobie limit 100, a nawet 200 km, niewskazane jest to jednak z logistycznych powodów, tak więc zazwyczaj nie wychodzimy poza sale oddalone o ok. godzinę czyli ok, 60 km. 


2) Rozmowy telefoniczne.
 Kiedy mamy już wstępną listę sal, które możemy brać pod uwagę, należy przejść do zdobywania konkretnych informacji. Wiadomo, że właściciele niechętni są też do podawania ich wszystkich telefonicznie, ale sporo można się w ten sposób dowiedzieć. Kolejnym bardzo ważnym pytaniem, jakie trzeba zadać jest cena. Na to pytanie ma obowiązek odpowiedzieć każdy z właścicieli kiedy do niego zadzwonicie. Na tej podstawie znów możecie dokonać drugiej selekcji - jaka cena jest dla Was do przyjęcia, jaka zupełnie nie - część sal można zatem odrzucić. Niekiedy da się wyciągnąć z właścicieli więcej odpowiedzi na nurtujące pytania, ale z założenia dążą oni do osobistego spotkania. I ja także się zgadzam, że nic nie zastąpi takiej osobistej rozmowy. 



Po opisanych wyżej punktach zdobywamy więc listę sal, które:
- podobają nam się wizualnie patrząc na zdjęcia
- mają odpowiednią pojemność 

- znajdują się w pasującej nam lokalizacji
- ich cena jest przez nas akceptowana
dla mnie dodatkowym kryterium było posiadanie noclegów, aczkolwiek nie było to kryterium wyłączające, a stanowiące dodatkowy atut dla sali

Następnym, najważniejszym etapem jest rozmowa z właścicielami i obejrzenie sali "na żywo". W tym celu warto mieć ze sobą listy pytań (dla każdej z sal te same), aby potem szybko i łatwo porównać je ze sobą. Wbrew pozorom cena "za talerzyk" (za osobę), wcale nie jest taką ostateczną ceną, jaką zapłacimy za salę. Dlaczego? Zależne jest to od kosztów wliczonych w cenę za osobę oraz tych, które musicie załatwić samodzielnie. Czasem sale pobierają różne dodatkowe opłaty, o których początkowo nie informują, stąd tak ważne są pytania, które poniżej napiszę z krótkim wyjaśnieniem. Ważne, aby na każdej karcie z pytaniami zapisać nazwę sali, aby Wam się potem nie pomyliły.Zaczynamy.


  1. Jaka jest cena za osobę? Czy tę cenę można negocjować? - tutaj dostaniecie tak zwaną "gołą" cenę za menu, czyli wszystkie wliczone posiłki, bez atrakcji i zazwyczaj bez alkoholu. Ta cena coraz częściej uzależniona jest od liczby osób. Przykładowo ta sama sala liczy przy 100 osobach 160 zł od osoby, ale już przy 120 ta cena wyniesie 150 zł. Nie jest to normą, ale warto o to pytać. Czasem właściciele gotowi są cenę negocjować, pamiętajcie - to ich biznes i mają takie możliwości, w każdym razie nie zaszkodzi spróbować. Pamiętajcie, aby zaznaczyć czy impreza jest jedno, czy dwudniowa, bo ceny między obiema opcjami się różnią.
  2. Jaka jest wysokość zaliczki? Kiedy się ją płaci? - istotna informacja na tu i teraz, głównie po to, aby wiedzieć jak dużą sumę całości trzeba uiścić na długo przed weselem. Czasem jest to 1000 zł, czasem 3000 zł, a jeszcze gdzie indziej może to być 5 czy 10 tysięcy, w zależności od miejsca i kosztu całej imprezy. Zazwyczaj jest to niewielki ułamek całej kwoty, jaką będzie trzeba zapłacić, aby nie nadwyrężać budżetu Młodych przed ślubem. Musicie również dostać informację, czy taką zaliczkę płaci się w całości od ręki czy w ratach.
  3. Co NIE jest wliczone w cenę za osobę? - jest to dużo bardziej rozsądne pytanie od tego, co jest wliczone, bo da Wam jaśniejszy obraz tego, co musicie sami załatwić. Najczęściej w koszt za osobę nie jest wliczony alkohol. Młodzi są zobowiązani sami zakupić alkohol jeżeli przewidują imprezę z procentami. Nie ma w tym żadnego oszustwa, alkohol ten zazwyczaj jest w pomieszczeniu zamykanym na klucz i jego roznoszeniem nie zajmuje się obsługa, chyba, że macie takie wyraźne życzenie. To co pozostaje jest oczywiście Waszą własnością. W cenę za osobę często też nie jest wliczony tort, dochodzi więc dodatkowy wydatek kilkuset złotych. Czasem nie są wliczone napoje, co oznacza, że sami musicie kupić soki, napoje gazowane we włąsnym zakresie i dowieźć na salę. Niekiedy zdarza się, że nie wliczony jest koszt obsługi i restauracja czy sala nakłada dodatkową opłatę za kelnerów, koniecznie o to dopytajcie. Zwykle kwiaty i ozdobienie sali wliczone jest tylko w wersji podstawowej, dodatkowo płatne jest rozszerzenie o większą ilość kwiatów żywych, bądź po prostu musicie salę ustroić samemu. Czasem sale doliczają dziwne koszty za klimatyzację albo stłuczone naczynia (tzw. stłuczki). Warto wiedzieć o tym przed podpisaniem umowy, niż po ślubie przykro się rozczarować. Koniecznie trzeba zapytać czy płacąc np. za jednodniowe wesele jest ono ograniczone czasowo założmy do godziny 4, a powyżej tej godziny dodatkowo płatne. Nie są to może sytuacje częste i nagminne, bo jeśli sala chce mieć klientów, to nie będzie stosować takich praktyk, ale uważam, że ostrożność nie zaszkodzi przy planowaniu tak dużego wydatku.
  4. Jaka jest cena za osoby funkcyjne (zespół, fotograf, kamerzysta) oraz za dzieci? - pytanie jest zasadne ponieważ część sali daje Młodym zniżki dla osób funkcyjnych, nie jest to jednak zasadą. Natomiast prawie zawsze sale oferują zniżki dla dzieciaków, różne sale różnie to liczą. Zazwyczaj jest to połowa ceny za dziecko do określonego wieku i tu już są rozpiętości - do 8,10,12 lat, zależnie od sali. Czasem zaznaczone jest, że dzieci do roku czy 2-3 lat wchodzą na wesele gratis. 
  5. Kiedy następuje całkowite rozliczenie kosztów wesela? - ważna dla Was informacja, jest t zazwyczaj najwyższa opłata związana z całym ślubem, musicie więc być przygotowani, czy taką gotówkę należy wpłacić na tydzień przed weselem, na dzień przed, w dniu, czy dopiero dzień lub dwa dni po weselu. Najczęściej sale ufają Młodym i kwotę tę płaci się po weselu, następnego dnia lub w dwa dni po imprezie. U nas właściciel wymaga opłaty w dniu ślubu, ale uważamy, że dzień ślubu jest dla nas i nie chcemy marnować go na odliczanie gotówki więć pewnie zdecydujemy się zapłacić kilka dni przed ślubem.
  6. Jaka jest cena za nocleg gości weselnych? Ile jest miejsc nocleowych? - te pytania są istotne tylko dla osób, które potrzebują noclegu dla gości. Zazwyczaj cena za nocleg gości weselnych jest niższa niż stała oferta noclegowa miejsca. My pytaliśmy w kilku miejscach i wahała się między 30 a 60 zł od osoby, z pewnością są jednak miejsca droższe. 
  7. Do kiedy trwa wesele, czy można je skrócić, wydłużyć. Do kiedy pracuje obsługa? - Jak już wspomniałam nie zawsze są to oczywiste kwestie. Jeśli traficie na porządną salę to zdziwią ich te pytania. Zasadniczo wesele jednodniowe powinno trwać DO KOŃCA. Czyli dopóki goście będą się bawić i Wy będziecie mieć siłę. Podobnie więc z obsługą kelnerską. Bywają jednak ponoć sale, które zastrzegają, że wesele ma skończyć się o określonej godzinie, bo potem osbługa sobie idzie, ewentualnie trzeba coś dopłacić. Czasem - szczególnie jeśli chcecie zaoszczędzić budżet, bądź wesele jest bezalkoholowe uważacie, że nie potrzebujecie całonocnej zabawy i chcecie aby wesele trwało do północy, do godziny 1. Niektóre sale zgadzają się skrócić imprezę jednocześnie schodząc z ceny.
  8. Czy sala zapewnia dodatkowe atrakcje, płatne, bezpłatne? - Niekiedy sale mają w swojej ofercie jakieś bonusy. Czasem jest to stół wjazdowy z lokalnymi przysmakami, pieczony prosiak, stół wiejski, candy bar, drink bar, fontanna czekolady i tak dalej. Czasem są w stanie zorganizować nawet sztuczne ognie. Niestety, każda z tych usług w większości jest płatna, różni się tylko ich cena. Czasem liczona jest od osoby np. dodatkowe 5-10 zł od osoby za stół wiejski czy fontannę czekolady, a czasem jest to opłata stała np. 1000 zł za drink bar plus alkohol. Ceny tych dodatkowych atrakcji są bardzo różne więc nie da się podać średniej. Zasadniczo wydaje mi się, że uczciwsza jest forma stałej opłaty niż od osoby, bo nie każdy z atrakcji skorzysta, a jest wliczony. 
  9. Czy w lokalu znajduje się miejsce na alkohol zamykane na klucz, sejf dostęony dla Młodych? - Wiadomo, zaufanie to jedna sprawa, a fakt, że właściciele sali zazwyczaj są dla Was zupełnie obcy to druga sprawa. Chcecie pilnować swojego alkoholu, bo kosztuje niemało i nie sponsorujecie go obsłudze i włascicielom, tylko gościom. W dniu ślubu dostajecie także często prezenty w postaci kopert z wkładką, czyli pieniędzmi. Osobiście uważam, żę prezenty najlepiej od razu powierzyć rodzicom, którzy odwiozą je do domu, ale jeśli chcecie mieć je przy sobie cały czas, to taki sejf jest niezbędny, byście nie mogli potem nikogo obciążyć niesprawiedliwymi oskarżeniami. Ewentualnie by faktycznie nie paść ofiarą oszustów. 
  10. Czy w tym samym obiekcie odbywają się jednocześnie inne imprezy? - pytanie z pozoru nieważne i nie będzie miało podstaw w większości miejsc, ale jeśli obiekt jest duży, posiada kilka sal, warto upewnić się, czy po jednej i drugiej stronie podwórza nie będą się odbywały dwa niezależne wesela. Przecież chcecie czuć się wyjątkowo, a nie być porównywani z innymi Młodymi w tym ważnym dla Was dniu.
  11. Jakiego rodzaju są stoły? - jest to istotne dla Waszego komfortu i wyglądu sali. Część osób preferuje okrągłe stoły, część prostokątne. Ja wolę te drugie, ale o tym może napiszę innym razem szerzej. Część sali proponuje zarówno jedne jak i drugie, wtedy macie swobodną możliwość wyboru i zmiany zdania, ale część ma tylko jeden rodzaj stołów, ważne podjąć decyzję o stołach nieco wcześniej :P
  12. Co z jedzeniem, które zostaje po weselu? - to też niby jest sprawa oczywista, że to co zostaje, jest Wasze, ale lepiej, żebyście wiedzieli na przykład, czy sala spakuje Wam jedzenie w pojemniki, czy musicie mieć je ze sobą i pakować samodzielnie po weselu.
  13. Nie można zapomnieć zapytać o wolne terminy :P Niby kwestia najbardziej oczywista, ale jednak.. Szczególnie ważna, jeśli uparliście się na określony miesiąc czy datę - wtedy problem jest większy. My raczej najpierw wybieraliśmy pasującą nam salę i dopasowaliśmy termin do wolnych na sali. 
Uff, no to się rozpisałam :) Z perspektywy czasu myślę jednak, że ta notka Wam się przyda. W podekscytowaniu organizacją wesela niekiedy coś nam umyka i potem zastanawiamy się, czy rzeczywiście podjęliśmy dobrą decyzję. Zaufajcie swojej intuicji, podejmujcie decyzje RAZEM. Życzę Wam powodzenia w poszukiwaniu idealnego dla Was miejsca. Zapraszam do zostawiania swoich opinii w komentarzach, pytajcie jeśli o czymś nie napisałam.

1 komentarz:

  1. Sala weselna powinna być przede wszystkim dobrana do liczby gości, tak aby nie była ani za mała ani za duża. Później ważny jest wygląd i klimat miejsca. No i również najważniejsze aby młoda para poczuła, że to właśnie tam chce uczcić swoje szczęście z bliskimi.

    OdpowiedzUsuń