poniedziałek, 14 marca 2016

Formalności - ślub konkordatowy (2016)

Ponieważ sprawy formalne są nie mniej ważne i często przysparzające problemów postanowiłam napisać notkę także na ten temat. Tym bardziej, że w sieci roi się wręcz od nieaktualnych danych. Niech będzie to takie małe kompendium wiedzy.

FORMALNOŚCI URZĘDOWE

Aby zawrzeć ślub konkordatowy należy załatwić osobiście kilka spraw formalnych.
Niezbędnym dokumentem jest: zaświadczenie stwierdzające brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa.
Od niedawna o dokument ten ubiegać się można w dowolnym urzędzie stanu cywilnego w kraju (niekoniecznie tam gdzie bierzecie ślub, czy zostaliście urodzeni).
Dokument ten (od niedawna) można załatwiać maksimum na 6 miesięcy przed planowaną datą ślubu! (wcześniej były to tylko 3 miesiące). Dokument ważny jest 6 miesięcy od daty jego wystawienia (dlatego te daty są takie ważne - nie można go załatwić za wcześnie).

Aby załatwić wyżej wymieniony dokument niezbędne będą Wasze akty urodzenia. Najczęściej nie mamy takiego dokumenty pod ręką, ale nie szkodzi. Jeżeli jesteście z jednego miasta i w tym mieście zamierzacie wziąć ślub, akty urodzenia powinniście otrzymać od ręki w Waszym USC. Jeśli załatwiacie dokumenty w innym USC urzędnik na Waszą prośbę zleca przesłanie takich aktów w miejsce gdzie załatwiacie formalności. Czas oczekiwania na te akty jest różny, warto zapytać o to dany USC. Zazwyczaj nie zajmuje to więcej niż 14 dni roboczych.
Kolejnym warunkiem uzyskania dokumentu jest dokonanie opłaty skarbowej za sporządzenie aktu małżeństwa.
WAŻNE! Opłaty tej trzeba dokonać w gminie, w której odbędzie się ślub.
(np. dokumenty załatwiacie we Wrocławiu, ale ślub odbędzie się w Warszawie - opłaty należy dokonać dla gminy Warszawa).
Opłaty nie trzeba dokonywać osobiście, można zrobić to przelewem na właściwy danej gminie numer konta przeznaczony do tego celu, a następnie wydrukować potwierdzenie przelewu, które urzędnik podepnie do Waszego wniosku.

Podczas załatwiania formalności niezbędne są także Wasze dowody osobiste do wglądu urzędnika.

Oczywiście w wypadku, gdy kobieta nie ukończyła 18 lat, należy dodatkowo przedstawić decyzję sądu dotyczącą zezwolenia na małżeństwo.
W przypadku osób rozwiedzionych również potrzebny jest dokument poświadczający rozwód.
W przypadku wdowców - akt zgonu małżonka.

Formalności po ślubie (po złożeniu pisemnych oświadczeń woli zawarcia związku małżeńskiego) do USC wysyła kapłan, ma na to 5 dni od zawarcia małżeństwa. Potem jedynie zgłaszacie się po odbiór aktów małżeństwa do USC (zazwyczaj są dostępne do 14 dni roboczych po ślubie)

FORMALNOŚCI KOŚCIELNE

Wbrew pozorom wcale nie łatwiejsze od tych urzędowych ;)

Przede wszystkim pierwszym i najważniejszym etapem jest zarezerwowanie daty i godziny ślubu.
Potem dostępne są różne drogi w zależności od sytuacji.

1) Ślub odbędzie się w Waszej wspólnej parafii
To najprostsza z możliwych sytuacji. Jeżeli byliście chrzczeni i bierzmowani w parafii, gdzie bierzecie ślub to ksiądz te informacje będzie miał na miejscu, nic nie musicie załatwiać. Nie zmienia to faktu, że jeżeli zostaliście ochrzczeni, bądź braliście bierzmowanie w innej parafii to będzie się tam trzeba wybrać po dokumenty to potwierdzające.

2) Ślub odbędzie się w parafii jednego z Was
Jeśli ślub odbędzie się w parafii młodej albo młodego, to ta druga osoba ma obowiązek udać się do parafii gdzie odbył się chrzest i bierzmowanie. Jeżeli chrzest odbył się w innej parafii, a bierzmowanie w innej to trzeba się udać do obydwu parafii - tam gdzie były te sakramenty.

3) Ślub odbędzie się w kościele, który nie jest parafią żadnego z Was
Tu zaczynają się schody - oczywiście, taka sytuacja jest możliwa. Można ją rozwiązać na dwa sposoby:

A) Gdy formalności ślubne załatwiacie w którejś z Waszych parafii, a jedynie sam ślub odbędzie się gdzie indziej potrzebna Wam będzie tak zwana LICENCJA czyli zgoda na ślub w innym kościele, zazwyczaj się za nią płaci - powinno być co łaska. Licencję załatwiacie tylko w JEDNEJ z Waszych parafii, sami wybieracie czy u młodej czy u młodego. Decydując się na licencję oznacza to, że protokół przedślubny spisywać będziecie w tym kościele, z którego bierzecie licencję czyli w jednej z Waszych parafii.

B) Gdy formalności ślubne załatwiacie w kościele gdzie będzie ślub - wtedy potrzebujecie innego dokumentu, tak zwanej SUBSTYTUCJI - to także rodzaj zgody, ale na to, aby WSZYSTKIE formalności związane ze ślubem przeszły na kościół, gdzie będzie ślub, czyli protokół przed ślubny będzie spisywany w parafii ślubu.

W przypadku A i B oczywiście analogicznie do poprzednich, jeśli chrzest, bierzmowanie odbywały się jeszcze gdzie indziej, trzeba te dokumenty załatwić z tych miejsc.

Następnym etapem jest PROTOKÓŁ PRZEDŚLUBNY. Teoretycznie można go spisać już maksimum na 6 miesięcy przed ślubem (dotąd to były 3 miesiące). Jednak większość księży przyzwyczajona do starego systemu prosi młodych o przyjście w tym celu na ok. 3 miesiące przed ślubem. Po spisaniu protokołu otrzymujecie kartki na zapowiedzi oraz na spowiedzi przedślubne.

Zapowiedzi dajemy w zależności od powyższych, jeżeli ślub bierzemy w "obcej" parafii to zapowiedzi powinny być przeczytane/wywieszone w naszej parafii. Jeśli jesteśmy z tej samej parafii to zapowiedzi są wygłaszane tylko w tym miejscu.

Oczywiście aby zawrzeć ślub konkordatowy potrzebne są także inne dokumenty potwierdzające przede wszystkim odbycie kursu przedmałżeńskiego i poradni przedmałżeńskiej.

Z informacji formalnych: ŚWIADKOWIE
Świadkiem na naszym ślubie może być osoba, która ukończyła 18 lat, jest zdrowa psychicznie, świadoma. Nie może to być osoba głucha, ani niewidoma, ani dziecko.

Mam nadzieję, że rozwiałam chociaż większość wątpliwości i możliwych pytań. W razie potrzeby zapraszam do zadawania pytań i dyskusji :)

1 komentarz:

  1. Wiele par decyduje się teraz na taki ślub. Nasze czytelniczki mają na ten temat sporo pytań, więc i te rady z pewnością im pomogą.

    OdpowiedzUsuń